Thursday, October 6

time dude ,

Ada antara kita. melihat dunia terlalu asyik.
Ada antara kita. melihat akhirat terlalu jauh.
Ada antara kita. melihat yg zahir hanya.

_____________.______________


Assalamualaikum . hampir dua ke tiga tahun kot deactivate posting posting kat blog ni. Lama kan? okay tk lama -.-'


Life today's more mengancam. Penuh cabaran dan dugaan. Penuh resistance even we havent put any current over it. Semua disebabkan modenisasi menggila yang melanda dunia.


Tapikan mira , Iblis dulu ingkar kat Allah pun sebab disuruh sujud kat Adam . Penciptaan Adam dirasakan nanopico lagi low dan hina, berbanding dia ; Allah jadikan dari api . Iblis salahkan manusia lalu dia tk taat pada Allah.


Kita salahkan dunia, lalu tak taat pada Allah.
Nmpak tk persamaan nye? - saya rasa dunia tk bersalah sebenarnya. modenisasi pun tak salah.


Dunia mcm bola. kita tak dapat gol kan bola bukan sebab bola tu. tapi sebab tk pro lagi bab menggolkan bola. Macam tu jugak, kita kelak mungkin menjalani kehidupan abadi sentosa hasil dosa di neraka di akhirat kelak akibat perbuatan kat dunia dulu. And of course ,hal ini bertentangan kalau kita diizinkan Allah menginap di Syurga yang TeraGiga Pretty Awesome Great Nikmat Tak Terhingga tu.



Sekarang nak tanya . Kenapa kita (misalnya) dapat imbalan neraka ?? Mestilah bukan sebab dunia. Semuanya sebab kitalah yg tk berapa profesional merancang kehidupan di akhirat. kita tahu kita akan duk satu tempat selame2nye. tp kite hanya sekadar ambil lewa, dgn menempah hotel cikai cikai. murah sikit. skang ni duit byk2 kita belanja la untuk dunia. untuk modenisasi. untuk 'keseronokan'. But untuk akhirat tibatiba kita jadi kedekut. untuk akhirat, tibatiba kita jadi penjimat terulung.




Actually Allah has simplify everything for us.
It's all about EEMAN .macam mana kita tengok luar gelas air susu ais yg kita order kat kedai mamak tu ada titisan air terkondens untuk tau air tu betul2 sejuk ke tak Macam tu jugakla kita tengok diri kita untuk tau apa dah jadi dgn iman kita. Sebab The Holy Quran pun ceritakan tentang ketidakmungkinan kita melakukan kemaksiatan pada Allah melainkan kurang nya Iman .




Saya percaya , diri saya sendiri banyak terzahir kekurangan. Percayalah, tiada power loss pun jika kita saling berpesan. Tak melibatkan naik turun harga 500 gram asam keping di pasaraya Tesco pun. Huhu

No comments: